Tandvård för barn

Det är viktigt att i en tidig ålder etablera goda vanor kring tandborstning för barn. Att regelbundet kolla tänderna är också en viktig del i barnens munhälsa. För att vara en god förebild är det viktigt att du som förälder också tar hand om dina tänder. Hos Södertandläkarna kan du gå på regelbundna kontroller i förebyggande syfte. Södertandläkarna erbjuder både allmän och mer avancerad tandvård. Om du vill boka en tid hos Södertandläkarna kan du göra det online på deras hemsida.

Introducera tandborstning tidigt

Barns permanenta tänder kommer upp under perioden då barnet är 6-13 år gammal. Barn föds med 20 mjölktänder som under den tiden ersätts av 32 permanenta tänder. Tänderna växer fram i omgångar. Barn som är mellan 11-13 år har normalt 28 tänder. Även om barnet ska tappa mjölktänderna som de har när de föds är det viktigt att ta hand om dem också. Hur bra mjölktänderna sköts kan vara avgörande för de permanenta tändernas status senare i livet. Därför är det viktigt att lära barnet att borsta tänderna redan när de är väldigt små. Direkt de första tänderna tittar fram är det bra att börja borsta dem. Det som är viktigast är att få in tandborstning som en god vana.

Använd en mjuk tandborste

Precis som för vuxna är det viktigt att borsta tänderna två gånger per dag. En mjuk tandborste är att föredra för att kunna nå alla tänder och för att tandköttet och tänderna inte ska ta någon skada. Tänderna borstas bäst med små gnuggrörelser. Borsta lite på varje tand i munnen. Ett tips är att ta tandkräm i samma storlek som barnets lillfingernagel, det är en lämplig mängd. När barnet kommer upp i 14 års åldern och alla permanenta tänder är framme ökar risken för hål mellan tänderna och då är det lämpligt att introducera tandtråd eller liknande för att rengöra mellan tänderna. Att undvika småätande är bra för att minska påfrestningen på tänderna. Tänderna behöver vila mellan måltiderna. Försök även ge barnet mat som inte innehåller stora mängder socker och att undvika småätande mellan måltiderna är bra för att minska påfrestningen på tänderna. Tänderna behöver vila mellan måltiderna.

Napp och tumme kan påverka tänderna negativt

Napp och tumme är något som kan påverka tänderna. Vid treårsålder är det lämpligt att försöka få barnet att sluta med napp eller tumme för att tänderna inte ska påverkas för mycket. Om ditt barn äter välling på kvällen ökar risken för karies om tänderna inte borstas efteråt. Om barnet är törstig på natten är vatten det bästa för tänderna.