Så skapar du ett lekfullt barnrum med tapeter

Det finns många sätt att skapa ett intressant och lekfullt barnrum. Att använda roliga och mönstrade tapeter är ett sätt att skapa ett barnrum utöver det vanliga. Rätt tapet kan göra underverk för ett rum och höja mysfaktorn rejält. Hos Familjetapeter kan du hitta massor med snygga tapeter som gör sig bra i ett barnrum. Familjetapeter har ett brett sortiment av tapeter och du kan använda deras tapetkompass om du är osäker på vilken tapet du ska välja.

Barn älskar färger och mönster

När du ska tapetsera ett barnrum ska du försöka tänka utanför boxen. Det finns många sätt att använda tapeter i ett rum förutom att bara hänga upp våderna rakt upp. Att göra ett rum i rummet är perfekt att göra med tapeter. Om rummet har en sovalkov kan du med fördel välja en tapet där och en helt annan i resten av rummet. Att kombinera två tapeter kan få oanade effekter och bli väldigt fint. Du kan även välja att mixa två olika tapeter på samma vägg. Barn brukar älska färger och mönster så det kan vara en väldigt bra idé att använda två tapeter. Dela av tapeterna med en snygg list. Det finns även riktigt snygga tapeter som har snirkliga utklipp, en sådan tapet kan du sätta från golvet och en bit upp på väggen. Det passar perfekt att göra en fondvägg med en sådan tapet.

Välj ett tema som barnet gillar

När du ska välja tapet till barnrummet är det bra att fundera över vilken stämning som ska finnas i rummet och låta tapeten bidra till den stämningen. Barn brukar inte ha problem med intensiva tapeter så du kan med fördel ösa på med en detaljrik tapet och inredningsdetaljer som förstärker. Ett tips är att ta reda på vad barnet drömmer om och tycker är intressant som exempelvis djungel eller havet. Det är enklare att inreda när du har ett tema att förhålla dig till.

Tapetsera eller måla taket

Något som är bra att tänka på när du ska tapetsera ett barnrum är att du behöver nödvändigtvis inte bara välja barntapeter. Du kan absolut välja vanliga tapeter och göra den barnvänlig. Det kan du göra genom att fånga upp någon färg i tapeten och matcha med textilier eller andra inredningsdetaljer i samma färg. Om du vill göra barnrummet extra spännande kan du förutom att tapetsera välja att måla taket eller tapetsera taket också men i en annan tapet.