Kul kostymer till Halloween eller kalaset

När det kommer till ”verkligt” firande av Halloween så ligger USA fortfarande ganska många steg före – på gott och ont så klart, beroende på om man gillar när högtider dras till sin extremitet. Men halloween blir mer populärt för varje år även i Sverige, och det vanliga missförståndet att halloween och allhelgonadagen är samma sak är inte längre lika vanligt.

För både barn och vuxna som gillar att klä ut sig, finns det egentligen ingen stor högtid som kan mäta sig med halloween. Det är så klart inget som hindrar en från att ha klä-ut-sig-tema på födelsedagskalaset eller något annat. Här är lite tips kring kostymer som fungerar på halloween eller liknande events.

Hemmagjort eller färdigköpt?

Huruvida det är bäst att köpa eller skapa egna kostymer går inte att direkt svara på. Många tycker klä-ut-sig delen är kul, men att sy och fixa är tråkigt. Andra gillar själva ”pysslandet” mer än slutresultatet. Oavsett vad så bör man dra bort något som helst statustänk kring det hela. Det är en kul grej som ska vara kul – och i de flesta fall med barn inblandade! Tänk också på att även om halloween till stor del handlar om mystik och skräck så kan man utan problem tona ner den aspekten med lite mer vanliga dräkter. Och viktigt: Lämna leksakspistolerna och leksaksknivarna i väskan eller hemma.

Fördelen med att köpa nytt är att det inte behöver kosta skjortan. Kvaliteten ska så klart vara bra, men då dräkterna generellt inte ska bäras till vardags finns det många billigare alternativ som ser mycket bra ut, men som lämpar sig att bäras ett par gånger per år.

Mer än bara dräkter

Halloween och kostympartyn handlar inte bara om dräkterna. Accessoarer, partyhattar, fejkspindlar, ballonger och mycket mer kan användas för att skapa mysig halloweenstämning hemma eller i trädgården.

Halloween är en högtid som trots sina mörka teman innehåller en god dos humor. Gör därför det som känns lagom och roligt – och absolut inte mer. Julafton skapar redan tillräckligt med stress för många släkter och familjer. Skratt och glädje ska vara fokus – känns det som att det blir för mycket arbete så släpp det direkt.