Att ha barn som egenföretagare

Att starta ett eget företag kan vara början på en fantastisk och lärorik resa som gör att man har riktigt roligt och känner att man äntligen fyller sitt syfte i livet. Men ett eget företag är inte bara en dans på rosor utan kan komma med en mängd olika utmaningar och svårigheter. Ett av de områden som i värsta fall kan bli lidande när man som egenföretagare måste jobba många timmar i veckan och ta ett stort ansvar är familjen. Att ha barn är ju lite av ett heltidsjobb i sig och att helt enkelt få tiden och orken att räcka till kan vara svårt. I den här artikeln lyfter vi därför några tips på saker man kan göra som egen företagare för att känna att man räcker till som förälder och kan lägga all den tid som man vill på sina barn.

En fast arbetsplats

Att se till att ha en fast arbetsplats och att låta jobbet stanna på denna plats kan vara ett bra sätt att sätta gränser mellan jobb och familj. Att till exempel hyra in sig i ett bra kontorshotell kan vara bra eftersom man då får chansen att arbeta lugnt och ostört när man väl är på arbetet. Att åka in till sitt kontor på sitt kontorshotell även för arbete som man kanske skulle kunna utföra hemma kan vara att rekommendera eftersom man kommer att få mer gjort på kortare tid och kan lägga den övriga tiden på familjen. Att ständigt pendla mellan jobb och familj och aldrig kunna ge något av det all sin energi eller kraft är sällan en bra lösning.

Väg in familj

En annan sak som är viktig att tänka på är att se till att väga in familjen i de beslut man tar. Om man till exempel tar steg på företaget som kommer innebära att man måste jobba mer under en period och lägga mer tid på sitt arbete är det väldigt viktigt att man informerar familjen om detta och att man personligen tar ansvar för att det inte sker under en längre period än nödvändigt. Självklart är företaget viktigt men familjen måste alltid vara det som kommer i första rummet och om partner eller barn uttrycker att situationen inte fungerar och att man arbetar för mycket måste man självklart lyssna på detta. Ens tid är värdefull inte bara för en själv utan också för dem man har runt omkring sig och detta måste man ta i beaktning.