Så får du barnet att somna själv

Många småbarnsfamiljer har idag stora problem med sömnsvårigheter och rubbningar. Att ha rubbad sömn under en kortare period är sällan farligt, men pågår det längre finns det risk för större problem som sömnstörningar. Detta kan leda till att du som förälder alltid känner dig utmattad och nere, samtidigt som barnen ständigt är trötta och gnälliga.

En av många orsaker till trötta barn och utmattade föräldrar är helt enkelt för att nattningen tar för lång tid eller pågår regelbundet under hela nattens gång. Det lilla barnet vaknar ett flertal gånger, och kan inte somna om på egen hand. Det innebär inte bara att barnet kommer att vara mycket trött när det är dags att gå upp till förskolan, utan även föräldrarna kommer ha fått vanka nätterna i ända.

Somna själv – är det möjligt?

Kan man få sitt barn att somna själv och är det något som måste tränas fram? Ja, åtminstone om man ska lyssna på experterna.

Under barnets fyra första månader finns dock ingen direkt dygnsrytm, eftersom barnet ännu inte har etablerat en sådan. Detta brukar dock ske gradvis och runt 5-10 månader har de allra flesta barn tydliga kvällsrutiner som de enkelt kan känna igen. Det är kvällsrutinen som du sedan ska använda dig av för att lära barnet att somna själv. Att använda sig av metoder där barnet får skrika sig till sömn är inte att rekommendera, eftersom det kan påverka bandet mellan förälder och barn negativ och orsaka en otrygghet hos den lilla.

Det du däremot kan göra är att minska interaktionen mellan dig och ditt barn. Börja försiktigt genom att lägga ner barnet i sängen när hen är trött och dåsig. Här är det viktigt att barnet är mätt och har en ny och fräsch blöja för bästa förutsättningar. Sitt sedan bredvid ditt barn och klappa och nynna lite försiktigt. Försök att inte integrera alldeles för mycket med ljud, beröring och ord, eftersom detta istället kan störa. Skulle barnet blir ledsen kan det vara bra att ha ett trygghetsföremål nära, t.ex. en nalle som barnet kan koppla till trygghet även i framtiden.

Stort tålamod och beslutsamhet är nyckeln

Att få ett barn att somna på egen hand kräver stort tålamod. Om barnet är ledset är det ingen idé att försöka, utan ta då upp barnet och trösta och testa igen när den lilla har lugnat ner sig. Här är det viktigt att ditt barn först och främst får en känsla av trygghet och att du som förälder förmedlar en beslutsamhet såväl som kärlek och lugn. Att gå och lägga sig på kvällarna ska inte vara traumatiskt för barnet, eftersom detta då ger dig en motsatt effekt och ett barn som är otryggt.