Lekar till barnkalas

Barn underhåller sig oftast riktigt bra på egen hand, speciellt när det vankas kalas och alla kompisarna är med och leker. Ett barnkalas kan dock behöva styras upp ibland av en vuxen, både för att barnen inte ska få fritt spelrum hela tiden, men också för att alla ska få vara med och göra något riktigt kul.

Att anordna lekar på ett barnkalas är inget måste, men det är ett mycket enkelt och roligt sätt att få kalaset att hålla på lite längre. Som tur är finns det en rad med olika lekar att välja mellan, där leken blir betydligt mer rolig om man är fler. Här nedan tipsar vi om våra bästa kalaslekar för barnkalaset.

Bra barnlekar till kalaset

1. Skattjakt istället för klassisk fiskedam

2. Ballongleken där man ska stjäla varandras ballong-svans

3. Sätta svansen på åsnan (eller vilket annat djur som helst)

4. Storfavoriten dansstopp

5. Hela havet stormar

Observera att vissa lekar passar bättre till större barn. Detta gäller främst lekar där det finns en risk att man kan åka ut och inte längre ”får” delta. Naturligtvis kan även spelreglerna skrivas om lite för just kalasets skull.