Fixa budget-kalas för barn

Inför ett barnkalas är det mycket som ska planeras och saker som ska köpas in. Som förälder kan det vara svårt att känna att kalaset verkligen blir lyckat, speciellt om man inte har en stor budget att använda sig av. Idag blir det allt vanligare att kalas ska vara stora och pråliga, men det behöver de sällan vara för att bli riktigt kul.

Att lägga mycket pengar på ett barnkalas är dock inte standard för de allra flesta och har du flera barn skulle det bli ohållbart i längden. Vi har rannsakat nätet och letat i föräldratidningar såväl som på nyhetssajter för att hitta de bästa tipsen till ett budget-kalas som verkligen håller måttet!

Maxa kalaset med en liten budget

• Välj ett specifikt tema att använda dig av. Det gör det inte bara lättare att prioritera dekorationer, utan du kan också hitta bra och billiga set med allt från papptallrikar till ballonger och muggar.
  • Se om det finns något annat barn i klassen/förskolan som fyller år samtidigt. Kanske kan ni slå ihop födelsedagarna?
  • Börja planera för kalaset i god tid. På så sätt kan du spara pengar och lägga undan, så att smällen inte känns lika kraftig.
  • Köp inte dyra kakor, bullar och tårta, utan baka istället allt själv. Kom ihåg att det oftast räcker med tårta och popcorn för att barn ska bli nöjda.
  • Gå inte till butiken nere på hörnet utan fynda istället på stormarknader. Byt även ut produkter som kostar mer mot produkter som kostar mindre, t.ex. saft istället för läsk.